Budoucnost automobilismu ve světle zelené politiky EU
RNDr. Alexandr Vondra, poslanec Evropského parlamentu, v přednáce dne 17.10. popsal green deal v irokých souvislostech, a to i z hlediska zákulisních jednání. Smysluplná opatření, přináející skutečný efekt, podpořil např. dotace na větí zachytávání vody v přírodě.
Evropská unie si (Bohu el bez dopadových studií) naordinovala řadu opatření zelené tranzice. Je třeba se podívat na to, jaké ovoce přináí některé dosavadní legislativní restrikce.
Produkce CO2 v loňském roce se v Německu zvýila, navzdory miliardám investovaným do větru a slunce, celosvětově se rovně zvýila. Čína otevírá jednu uhelnou elektrárnu za druhou v zájmu rozvoje průmyslu, který se stěhuje z energeticky příli drahé Evropy. Evropská výroba oceli významně klesá, dovoz z Číny se ji téměř vyrovná evropské produkci. Výroba el. energie v Česku u v přítích letech nepokryje spotřebu, protoe díky vyroubované ceně euroodpustků se uhelné elektrárny nevyplatí dále provozovat (nové jádro bude a za dlouho, ani plynové náhrady dostatečně rychle zřejmě mít nebudeme). Nutnost dovozu nám jetě dále zvýí ji dnes vysokou cenu elektřiny.
Legislativní rámec určuje autovýrobcům pro přítí rok limit 93,6 gramů CO2 na kilometr - pro průměr vech prodaných vozů. Pro výrobce to znamená prodávat minimálně kadé páté auto jako elektrické (BEV). Jinak hrozí vem automobilkám likvidační pokuty, znamenající destrukci odvětví a propoutění nejen u výrobců, ale i u dodavatelů.
Česká inciativa (viz příloha) v Evropském parlamentu chce tomuto zabránit, ji nyní lze počítat s podporou italských a francouzských poslanců. Dalím návrhem je ji v přítím roce projednat posun ukončení výroby spalovacích motorů a za r. 2035 (alternativní paliva jsou ve vývoji).
Podíl elektroaut (BEV) na nových unijních registracích činil v r. 2023 14,6 % (viz koláčový graf). Ze statistiky prodejů podle zemí vyplývá dosud mizivý zájem o BEV v naí zemi (3 % v r. 2023) hlavní roli zde hrají vysoké pořizovací náklady, velmi rychlý pokles ceny ojetého vozu, krátký dojezd a řídká dobíjecí infrastruktura. Poučeni čtyřiceti totalitními lety si navíc nenecháme nabulíkovat Gretiny nesmysly (dle pojiovny HUK Coburg se třetina řidičů elektrických aut vrací ke spalovacímu motoru). Tam, kde je elektroauto smysluplné, tam nech je svobodnou bezdotační volbou spotřebitele.
Přejme RNDr. Alexandru Vondrovi úspěch v prosazování navrhovaných změn, nezbytných mimo jiné i pro odvrácení průmyslové hegemonie komunistické Číny.
Pozitivní tečkou, která přináí naději, budi to, e Enyaq byl v září neprodávanějí BEV v Německu, předstihl i Teslu.
BEV=battery electric (na rozdíl od hybridů je čistě elektrický)
HEV=hybrid electric (mení baterie, nelze nabíjet ze zásuvky)
PHEV=plug-in hybrid electric (větí baterie, lze nabíjet i ze zásuvky)
Ke staení: Dopis předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, 162 kB