Budoucnost automobilismu ve světle zelené politiky EU
RNDr. Alexandr Vondra, poslanec Evropského parlamentu, v přednášce dne 17.10. popsal green deal v širokých souvislostech, a to i z hlediska zákulisních jednání. Smysluplná opatření, přinášející skutečný efekt, podpořil – např. dotace na větší zachytávání vody v přírodě.
Evropská unie si (Bohu žel bez dopadových studií) naordinovala řadu opatření zelené tranzice. Je třeba se podívat na to, jaké ovoce přináší některé dosavadní legislativní restrikce.
Produkce CO2 – v loňském roce se v Německu zvýšila, navzdory miliardám investovaným do větru a slunce, celosvětově se rovněž zvýšila. Čína otevírá jednu uhelnou elektrárnu za druhou v zájmu rozvoje průmyslu, který se stěhuje z energeticky příliš drahé Evropy. Evropská výroba oceli významně klesá, dovoz z Číny se již téměř vyrovná evropské produkci. Výroba el. energie v Česku už v příštích letech nepokryje spotřebu, protože díky vyšroubované ceně euroodpustků se uhelné elektrárny nevyplatí dále provozovat (nové jádro bude až za dlouho, ani plynové náhrady dostatečně rychle zřejmě mít nebudeme). Nutnost dovozu nám ještě dále zvýší již dnes vysokou cenu elektřiny.
Legislativní rámec určuje autovýrobcům pro příští rok limit 93,6 gramů CO2 na kilometr - pro průměr všech prodaných vozů. Pro výrobce to znamená prodávat minimálně každé páté auto jako elektrické (BEV). Jinak hrozí všem automobilkám likvidační pokuty, znamenající destrukci odvětví a propouštění nejen u výrobců, ale i u dodavatelů.
Česká inciativa (viz příloha) v Evropském parlamentu chce tomuto zabránit, již nyní lze počítat s podporou italských a francouzských poslanců. Dalším návrhem je již v příštím roce projednat posun ukončení výroby spalovacích motorů až za r. 2035 (alternativní paliva jsou ve vývoji).
Podíl elektroaut (BEV) na nových unijních registracích činil v r. 2023 14,6 % (viz koláčový graf). Ze statistiky prodejů podle zemí vyplývá dosud mizivý zájem o BEV v naší zemi (3 % v r. 2023) – hlavní roli zde hrají vysoké pořizovací náklady, velmi rychlý pokles ceny ojetého vozu, krátký dojezd a řídká dobíjecí infrastruktura. Poučeni čtyřiceti totalitními lety si navíc nenecháme nabulíkovat Gretiny nesmysly (dle pojišťovny HUK Coburg se třetina řidičů elektrických aut vrací ke spalovacímu motoru). Tam, kde je elektroauto smysluplné, tam nechť je svobodnou bezdotační volbou spotřebitele.
Přejme RNDr. Alexandru Vondrovi úspěch v prosazování navrhovaných změn, nezbytných mimo jiné i pro odvrácení průmyslové hegemonie komunistické Číny.
Pozitivní tečkou, která přináší naději, budiž to, že Enyaq byl v září neprodávanější BEV v Německu, předstihl i Teslu.
BEV=battery electric (na rozdíl od hybridů je čistě elektrický)
HEV=hybrid electric (menší baterie, nelze nabíjet ze zásuvky)
PHEV=plug-in hybrid electric (větší baterie, lze nabíjet i ze zásuvky)
Ke stažení: Dopis předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, 162 kB