O sebeklamu
Otce těpána Smolena, nyní děkana v Jablonci nad Nisou, přivítal při vstupu do přednákového sálu mohutný potlesk. Navázali jsme na celou řadu hodnotných přednákových cyklů, které za sedmileté působení u nás vedl.
U od Adama je člověk tváří v tvář Bohu vystaven riziku, e bude chtít být předevím hrdina nebo alespoň chudák, a mine se skutečným poznáním sebe a svého Spasitele. Potřeba nevidět se v pravdě nám sice dočasně usnadňuje ivot, ale zároveň nás vzdaluje poslednímu cíli. Křesantí církevní otcové rozpracovali celou nauku o sebeobelstění v duchovním ivotě. Vyslechli jsme si, proč a jak se klameme a co s tím můeme dělat, abychom nekřivili sebe a své vztahy k druhým lidem:
Sebeklam je s námi u od Adama, který na Boí otázku Nekousl jsi do zakázaného jablka? odpověděl: ena, kterou jsi mi dal, aby při mně stála, ta mi dala z toho stromu a já jsem jedl. (Gen 2,12). A Eva: Had mě svedl. Nekorektně se bráníme já hrdina nebo já chudák, nikoliv já hříník. Léčba sebeklamu je kolou lásky uvědomit si, e středem vesmíru nejsem já. Například 94 % učitelů si myslí, e jsou lepí ne průměr. Vytěsňujeme zlehčováním co mi nejde, na tom tak moc nezáleí. Úspěch přičítáme sobě, neúspěch okolnostem. Spotlight efekt domníváme se, e si kadý vímá naeho chování a vzhledu.
Poznávací nesoulad/kognitivní disonance je snahou o udrení konzistentního příběhu o sobě. Ohýbáme neslučitelné skutečnosti potvrzovacím zkreslením abychom si potvrdili, e jsme se nemýlili (příklady víra v Boha/sekta brzkého konce světa, uváený výběr vozu/koupě předraeného auta). Součástí potvrzovacího zkreslení je selektivní slyení (slyím jen to, co chci a ostatní vytěsňuji). V důsledku sebeklamu vstupujeme do spirály zla drobný prohřeek si ospravedlníme a u to jede nabalujícím se způsobem.
Pro neznajícího Boha je sebeklam nezbytným k přeití nikdo se nechce ráno dívat do zrcadla a vidět padoucha. Nae mysl hledá sebeospravedlnění, srdce ale touí po vyznání a zpovědi. A Kristus, který tě miluje ve tvé slabosti, sebeklam odstraňuje. Člověk se začne radovat z toho, e svoji slabost vyznává. V nezbytném pokání je nutno obrátit pozornost na Boha a svoji slabost, Kristus potom uzdravuje.
Vypněme automatické mechanismy na ochranu ega. Nalezni pokoj ve svém srdci a tisíce lidí kolem tebe dojdou spásy (Serafim Sarovský).